Peru (2015) – 4. časť – Amazonka

Vidieť raz Amazonku, najznámejšiu rieku, o ktorej som čítal v toľkých dobrodružných knihách, to bol ďalší, zdanlivo nereálny, sen môjho detstva. Keď som sa dozvedel, že amazonský prales môžem navštíviť aj v Peru, tak nebolo o čom rozmýšľať.

20150923-img_0761

Peru rozhodne nie je jednotvárna krajina a prílet do Iquitos to len potvrdil. Les kam dovidíš a tropické horúčavy len 2 dni po tom, čo na mňa v sopečnej pustine snežilo. Vyššia teplota zrejme nejako súvisí s uvoľnenosťou dopravných manierov, stačí sa pozrieť ako sa jazdí v Európe čím južnejšie cestuješ, v Iquitos to posunuli ešte o level vyššie. Dvojpruhovú cestu vodiči reinterpretovali na 8 pruhovku a ich predstavy o tom na ktorej strane sa jazdí boli tiež veľmi voľné.

Mal som síce objednaný hotel, lebo som neočakával, že sa mi podarí vybaviť si výlet do džungle “on the fly”, ale (našťastie) som podľahol taxikárovi, ktorý mi vychválil svojho známeho organizujúceho tieto výlety a miesto hotela ma odviezol rovno k nemu. Trochu som sa obával, či by som nemal spraviť nejaký širší prieskum, ale cena bola dobrá, hodnotenia na TripAdvisor-e výborné a ponuka znela, že o 2 hodiny môžem vyraziť s partičkou Izraelcov do pralesa, tak som to zobral.

20150926-20150926_173443 20150925-img_1028 20150925-img_1030

Aby som upresnil ako to tu funguje, zážitky v pralese sa dajú organizovať buď z lode alebo lodge (chata v divočine). Vybavíš si výlet, odvezú ťa po rieke do lodge, kde stráviš niekoľko dní a odtiaľ vyrážaš so sprievodcom na výlety po okolí. Čím je lodge vzdialenejšia od mesta, tým divokejšiu prírodu zažiješ a menej ľudí stretneš.

Pred štartom som ešte dokúpil nejakú výbavu, hlavne čelovku, lebo pôvodná mi záhadne zmizla počas výstupu na Chachani. Stretol som sa s mojimi izraelskými kompánmi. Na prvý pohľad by som ich teda tipoval skôr na druhú stranu historického konfliktu ich domoviny a keď sa začali dožadovať mačiet nebolo mi všetko jedno. Priebežne som ale zistil, že sú ok, napriek tomu som rád, že im tie mačety nikto nedal. Zdá sa totiž, že ani izraelská povinná vojenská služba z teba obratného človeka nespraví a ja mám skúšky len z prvej pomoci pri úraze elektrickým prúdom. Riešiť ich zranenia z neodbornej obsluhy mačety by som nemusel zvládnuť.

Keď udrela hodina odchodu guide nás naložil do motorkotaxíkov a odviezol do prístavu, nalodili sme sa a vyrazili proti prúdu na štvorhodinovú cestu k ubytovni (pripomínam, že čím ďalej od mesta tým lepšie – takže toto bolo plus). Cestou sme sa zastavili v 2 prístavčekoch, asi sme fungovali aj ako nejaký poštový dostavník, stále sme niečo nakladali a vykladali a prevážali.

20150922-img_0711 20150922-img_0708

Pristáli sme pri ústí malej riečky a do lodge sme šli ešte kúsok peši popri nej, bolo málo vody nedalo sa ísť ďalej člnom. Amazonka je úplne hnedá, plná živín a hooodne široká (určite 1km+), neviem si predstaviť ako to vyzerá keď je veľa vody a už vôbec keď sa na druhej strane Južnem Ameriky blíži k delte. Už cestou k chate bolo poznať, že toto je iná džungľa, než na akú som bol zvyknutý. Hlavne tu nebolo počuť to stále silné kvílenie a pišťanie hmyzu, niežeby tu žiaden nebol, ale zrejme nejaká tichšia fajta. Zato všade bolo neskutočné množstvo vtáctva – čo do počtu i druhov.

20150923-img_0852

Naša lodge bola veľmi štýlová, naozaj presne takú predstavu má človek o dobrodružnom živote. Aj keď som si kúpil lacnejšie ubytko, môj sprievodca Chino ma umiestnil do samostatnej VIP izby s vlastnou kúpeľňou. Vysvetlil mi, že budeme chodiť 2x denne na výpravy a že prvý deň bude s nami ešte párik z Indie, ale tí potom odchádzajú a ďalej už budem s ním chodiť len ja sám – ja mám vždy také šťastie :).

20150922-img_0718 20150922-img_0720

Prvý výlet bol výjazd člnom po Amazonke, Chino nám ukázal riečne delfíny, šedé aj červené, veľa vtáctva a užili sme si krásny západ slnka.

20150922-img_073820150923-img_0827

Cestou späť nás chytilo mrholenie a zdvihol sa vietor, ktorý priniesol vlny, vyzeralo to veľmi dramaticky. Amazonské člny majú veľmi nízky okraj, takže sa nám začala naberať voda, museli sme núdzovo pristáť, len tak tak sme to dotiahli k brehu – z vody nám už trčali len najvyššie časti lode, boky boli úplne pod hladinou. Povylievali sme vodu a už úspešne sa vrátili k lodge. Zážitky zážitky – mám na ne šťastie – stroskotanie na Amazonke – check. :). Cestou sme nechtiac ulovili aj pár rýb, ktoré nám proste naskákali do člna – už som sa nečudoval, že je tu toľko vtáctva.

Druhý deň sme vyrazili ráno opäť na rieku, navštívili sme dedinku domorodcov, aj nás tam pohostili a mohli sme si všetko pozrieť a kúpiť si suveníry, ktoré tu vyrábajú. Cestou späť sme sa zastavili na veľkej piesočnej dune a okúpali sme sa v teplej Amazonke. Paráda. Po návrate už indický párik opustil lodge a na ďalšie výlety som už s Chinom chodil sám.

20150923-img_0780 20150923-img_0787 20150923-img_0802 20150923-img_0814

Večer, už potme, ma zobral na prvý nočný výlet (s čelovkami) do pralesa, ukazoval mi rôzny hmyz, našli sme škorpióna, scorpion spidera, fire ants a inú chrobač.

20150925-img_091420150925-img_0926

Po návrate sme sa zastavili ešte pri palme na trávniku pri našej chate, kde býva tarantula. Vraj je neškodná a človeku dokáže serióznejšie ublížiť len ak má alergiu na jej jed.

20150924-img_0859

Ďalší deň sme vyrazili peši k neďalekému jazierku, ktoré je pri vyššej hladine vody súčasťou Amazonky, v tomto období bolo ale od rieky odrezané. Cestou sme stretli veľa opíc. Po príchode k jazierku sa zistilo, že nám niekto vzal čln, ktorým sme mali pokračovať. Ostali tu len 3 zatopené člnky. Akoby som si to objednal – ďalšie dobrodružstvo.

20150924-img_0873

Spravili sme inšpekciu a zistili, že jeden čln je deravý ale ostatné dva sa dajú zachrániť a použiť, vyčerpali sme z nich vodu, našli staré, polohnilé pádla a každý vo svojej kanojke sme vyrazili na jazero. Btw moje bolo to, čo je na obrázku najbližšie a nie, tie lavičky moju váhu nevydržali :).

Najprv sme si spravili obhliadku, bolo to krásne zákutie, na jazere rástlo aj obrovské lekno s krásnym bielym kvetom, potom sme si našli dobrý kút a Chino mi ukázal ako sa lovia pirane.

Chytali sme ich na paličku, ku ktorej bol priviazaný silonový vlasec, na jeho konci bol kus drôtu a na konci drôtu háčik. Na ten sme dali kúsok kuracieho mäsa, potom bolo treba koncom udice trochu rozčerit vodu – asi ako vo filmoch keď húf piraní niečo žerie (ten zvuk ich zrejme priláka) a na to miesto potom hodiť háčik s mäsom. Prakticky ihneď bolo cítiť, že mäso niečo obhrýza, ale tie paskudy sú šikovné, vedia zjesť mäso bez toho, že by sa chytili. Ani neviem ako, ale snáď na druhé nahodenie sa mi podarilo chytiť piraňu – moja vôbec prvá ulovená ryba v živote, síce maličká ale aká štýlová – bol som od radosti bez seba.

20150924-20150924_095256

Chvalabohu že to tak šťastne vyšlo, lebo za ďalšiu hodinu som už nechytil nič, Chino ich vytiahol ale zo päť a ukázal, že aj tu je rozhodujúci skill. Ukončili sme lov a plavili sme sa ešte po jazere. ´Bol tam taký kľud, uprostred jazera som si ľahol na dno môjho člna, vydlabaného z jedného kmeňa do špiny a vody – bolo to neskutočne ukľudňujúce, nevidel som nič len boky člna a nebo, počul som zvuky džungle okolo mňa – absolútna dokonalosť – skvelý pocit.

20150924-img_0878

Po tom ako som si na večeri pochutnal na mojej pirani a pohral sa so škrtičom (rainbow boa), ktorého našli sprievodcovia pri chate, sme sa vybrali na akciu roka, medziosadový turnaj vo futbale.

20150924-20150924_13203920150924-img_088020150924-img_0883

Hralo sa na boso a zápasu sa zúčastňovali okrem hráčov aj prasatá a sliepky, ktoré si behali po ihrisku ako sa im zachcelo. Hlavné hviezdy zápasu boli Chucky a Anthony, dávali fakt všetko :). Fajnová zábava, celá dedina okolo ihriska, hlavne ženy, furt kibicovali chlapom do hry. Po turnaji mala byť ešte diskotéka, cestou späť sme stretli borcov ktorí po skoro vyschnutej riečke s veľkými problémami tlačili do dediny čln plný aparatúry, reprákov.

20150925-img_0896 20150925-img_0903

Posledný deň sme šli opäť do džungle pri lodge, Chino mi tentokrát ukazoval hlavne zaujímavé rastliny ako gumovnik, alebo palmy, z ktorých sa vyrábajú lode a vysvetľoval mi ich technológiu.

20150925-img_0966 20150925-img_0932 20150925-img_0946

Videli sme aj zvedavé opice (squirrel monkeys).

20150925-img_1018

Potom už bol čas výlet ukončiť a vrátiť sa do Iquitos. Tieto 3 dni v amazonskom pralese boli určite najlepšia časť môjho výletu do Peru a zaradil by som ich do top 5 mojich cestovateľských zážitkov vôbec.

S Chinom som sa dohodol, že ma ešte ďalší deň povodí po meste, takže ma ráno naložil a zobral ma najskôr pozrieť minizoo, kde sa starajú o manatees – niečo ako riečny tuleň a potom na trh. Tu ma upútali hlavne 2 veci, nerobia si tu veľké starosti s hygienou a poriadkom a majú tu neskutočný raj pre milovníkov rýb.

20150926-img_107220150926-20150926_090553 20150926-20150926_090730 20150926-20150926_091652

V rámci dobrodružstva som si dal nejaké obrovské grilované pandravy, ktoré chutili otrasne a naopak skvelý chvost z aligatora s bananovym pyré.

20150926-20150926_12221220150926-20150926_115943

No a to bol koniec môjho výletu nielen amazonského ale aj peruánskeho. Po návrate z Iquitos do Limy som už letel domov veľmi spokojný s novými zážitkami.

Tu je ešte video z výletu do džungle